Thursday, July 19, 2012

KRONOLOGI TRAGEDI ALLAHYARHAM ABDUL KHAFIZ BIN MOHAMED NOROK

KRONOLOGI TRAGEDI ALLAHYARHAM ABDUL KHAFIZ BIN MOHAMED NOROK

Mangsa menghadiri majlis Re-union AQRAB Shoubra 2012 yang diadakan di rumah Saudara Shahrul Ramadhan, ‘Abud pada tarikh 10 Julai 2012. Lebih kurang 25 orang mahasiswa terlibat dalam majlis tersebut. (AQRAB merupakan singkatan nama pelajar lepasan Diploma Darul Quran JAKIM tahun 2006-2009).

10 Julai 2012
08.00-10.00 malam : Kehadiran sahabat-sahabat AQRAB Shoubra ke majlis
10.00 malam : Majlis bermula
11.00 malam : Jamuan berakhir. Hampir keseluruhan tetamu yang hadir telah beransur pulang ke rumah masing-masing.

11 Julai 2012
12.30 malam : Allahyarham Abdul Khafiz dan Saudara Muhaimin Yahya keluar dari rumah tersebut dan menuju ke perhentian pengangkutan awam dan bercadang untuk pulang. Setelah beberapa ketika, mereka mendapati terdapat sebuah tremco (micro bus) untuk dinaiki. Terdapat beberapa penumpang yang di dalam tremco tersebut antaranya dua orang wanita dewasa beserta seorang bayi dan tiga lelaki (termasuk pemandu) warga arab. Ketika tiba di Muzallat, dua orang wanita beserta bayi tadi turun dan meninggalkan mereka di dalam tremco tersebut.

01.10 pagi : Saudara Muhaimin menghubungi Saudara Hafizi Ramli dan Saudara Safuan Zainudin mengatakan bahawa mereka dalam cubaan dirompak.

01.25 pagi : Saudara Hafizi Ramli memaklumkan kejadian tersebut kepada Saudara Mohammad Naim bin Abd Rahim, Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa (MAQAZ) Shoubra berkenaan perkara tersebut.

01.30 pagi : Pengerusi DPM menghubungi Saudara Mokhzani (penghuni di ‘Abud) untuk meninjau keadaan sekitar ‘Abud sekiranya mereka masih berlegar di kawasan tersebut.

Kejadian di dalam tremco

Pemandu tremco menukar laluan asal ke laluan yang lain. Pada masa yang sama, seorang lelaki arab yang berada di sebelah pemandu mengacu pisau ke arah Saudara Muhaimin. Manakala seorang lagi yang berada di tempat duduk belakang berpindah kedudukan ke bahagian tempat duduk sebelah Allahyarham. Setelah berlaku detik-detik cemas dalam tremco, lelaki yang berada disebelah Allahyarham berpindah ke tempat asal di bahagian belakang.

Dalam keadaan yang panik dan ingin menyelamatkan diri, Allahyarham terus membuka pintu dan terjun dalam keadaan tremco yang masih bergerak laju. Apabila melihat situasi tersebut, tremco tersebut lantas memperlahankan kelajuan kenderaan itu. Melihat keadaan itu, Saudara Muhaimin mengambil peluang untuk turut menyelamatkan diri dengan terjun dari tremco.

Kemudian, Saudara Muhaimin bergegas mendapatkan sahabatnya yang pada ketika itu dalam keadaan yang tidak sedarkan diri dengan kepala yang berlumuran darah. Saudara Muhaimin cuba meminta bantuan dan berkeebetulan pada ketika itu, sebuah kereta peronda polis melalui jalan itu dan berhenti mendapatkan mereka. Kemudian, ambulans dihubungi dengan bantuan polis tersebut.

01.45 pagi : Saudara Muhaimin, Allahyarham dan beberapa sahabat yang lain berada di Hospital Maahad Nasir, Khalafawi.
02.00 pagi : Pengerusi dan Ketua Unit Kebudayaan, Kesenian dan Sukan (UKKS) DPM Shoubra tiba di hospital.

Situasi dalam Hospital Maahad Nasir (02.00 - 04.15 pagi)

Setelah dilakukan X-ray badan dan kepala, doktor menjahit luka Allahyarham di kepala. Doktor mengesahkan bahawa keadaan Allahyarham parah dan kritikal dan terpaksa dipindahkan ke hospital yang lain kerana kekurangan peralatan. Dicadangkan agar Allahyarham dipindahkan ke Hospital Qasr el-Aini, Sayyeda Zainab. Tetapi malangnya, setelah dihubungi, mereka mengatakan bahawa wad kecemasan penuh pada ketika itu. Kemudian, doktor mencadangkan agar Allahyarham dipindahkan ke Hospital Amal, Masakin ‘Ain Syams.

04.15 pagi : Allahyarham ditemani beberapa orang rakan menuju ke Hospital Amal, Masakin Ain Syam dengan menaiki ambulans.

04.45 pagi : Tiba di hospital dan terus ke wad kecemasan. Bayaran pendahuluan sebanyak LE 3,000.00.

07.30 pagi : YDP Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) dan Setiausaha Agung BKPJM tiba di hospital dan dibenarkan melihat Allahyarham yang ketika itu sedang koma.

09.00 pagi : Naib Presiden III (Lajnah Kebajikan & Kemanusiaan) PMRAM, Saudara Ahmad Huzaifah Fauzi tiba di hospital.

10.00 pagi : Pegawai EME, En. Aswandi Bin Laman, Pengurus Rumah Johor Mesir, Tn Hj. Mohd Maulan Bin Asmoni tiba dan menziarahi mangsa.

04.00 - 05.00 petang : Doktor melakukan pemeriksaan dalam waktu lawatan.

05.00 petang : Pelawat dibenarkan masuk ke wad dan didapati Allahyarham diberikan alat bantuan pernafasan.

Selepas maghrib : Para pelawat tidak dibenarkan berada di dalam hospital dan ruang menunggu dengan arahan pihak hospital.

12 Julai 2012
02.00 pagi : Pihak hospital mengesahkan bahawa Allahyarham telah kembali ke rahmatullah.

06.00 pagi : Pihak hospital menghubungi Saudara Muaz Ab Halim tetapi panggilan tidak dijawab.

08.00 pagi : Sekali lagi Saudara Muaz Abdul Halim dan Saudara Azim Azni dihubungi untuk memaklumkan berkenaan perkara tersebut.

11.00 pagi : Para pelawat memenuhi ruang hospital.

11.00 - 03.30 petang : Menguruskan urusan jenazah (tasrih, mandi, kafan dll)

03.30 petang : Bergerak menuju ke Dataran Hayyu ‘Asyir untuk Solat Jenazah

04.15 petang : Tiba di Dataran Hayyu ‘Asyir dan Solat Jenazah. Solat Jenazah diimamkan oleh Syeikh Muhammad Abdun Nabi (Pensyarah Maahad Qiraat Al-Azhar).

04.30 petang : Bergerak ke tanah perkuburan Malaysia di Kaherah dan menyelesaikan proses pengkebumian jenazah.

Sumber :
1) PMRAM Cawangan Shoubra (No. Tel Pengerusi : +201143045562)
2) Abdul Muhaimin B. Yahya

Justeru, kami sekali lagi di peringkat Shoubra & Johor melahirkan rasa marah dan kecewa dengan tindakan beberapa blogger dan seorang Pegawai Rumah Negeri yang telah menfitnah arwah tanpa bukti dan analisis yang kukuh tentang berita kematian arwah. Pihak kami juga menggesa pihak terbabit memohon maaf secara terbuka kepada keluarga Allahyarham diatas fitnah yang disebarkan

Ingatlah bahawa setiap tindakan yang kita lakukan akan dipersoalkan di akhirat kelak. Dosa dengan Allah kita boleh minta ampun tetapi dosa fitnah terhadap manusia lain belum tentu terangkat melainkan dia sendiri yang memaafkan.


 

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir