Thursday, December 15, 2011

PENDAFTARAN DENGAN E.M.. MACAM LA BEST SANGAT !!


Terbaca artikel di web rasmi Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), mengenai perjumpaan pihak mereka dengan Kedutaan Malaysia Kaherah (KBMK) dan antara isu yang disentuh ialah pendaftaran dengan pihak Education Malaysia Egypt (EME). Mungkin ramai pihak di luar sana masih memikirkan apa sebenarnya matlamat EM yang dilihat cuba berusaha untuk menjayakan pendaftaran persatuan-persatuan dengan pihak mereka.

Andai kata EM mahukan pendaftaran ini diteruskan, sewajarnya mereka perlu  mencerminkan wajah diri mereka terlebih dahulu dan melihat kembali tanggapan ramai pihak terhadap sikap EM selama ini dengan mahasiswa/wi di Mesir. Soal pendaftaran pastinya isu yang sensitif terhadap mereka yang selama ini merasai kezaliman dan kekejaman EM terhadap isu pelajar Mesir. Nama yang sering kali menjadi sebutan ramai pihak pastinya ialah Khairi jalalludin. Desakan agar beliau dibuang masih tidak dilunaskan oleh pihak EM pastinya antara faktor yang menyebabkan imej EM masih dipandang serong oleh pihak pelajar Mesir.

Peringatan buat semua persatuan di Mesir agar berhati-hati dalam setiap tindakan terutamanya perkara yang berkaitan dengan masa depan persatuan dan pelajar Mesir.Soal pendaftaran pastinya membuka ruang kepada pihak EM untuk mengeksploitasi maklumat pribadi pelajar bagi tujuan yang tidak bermoral.Mendedahkan maklumat lengkap kepada EM yang juga ejen UMNO pastinya satu kelebihan buat UMNO dalam PRU 13 nanti. Bukti sudah jelas dan cukup bagi membuktikan bahawa EM tidak dapat lari daripada menjadi alat tunggangan UMNO di Mesir.

Isu hak dan kestimewaan pendaftaran juga perlu difikirkan semula. Persatuan PERUBATAN yang wujud di bawah EM sejak sekian lama turut tidak mendapat sebarang hak dan layanan istimewa. Penggunaan dewan ARMA yang terbatas bantuan kewangan yang kurang dan sikap menganaktirikan persatuan tersebut adalah bukti tidak ada sebarang keistimewaan berdaftar dengan pihak EM.

Ramai pihak masih menantikan apakah isu yang sebenarnya cuba dimainkan oleh pihak EM dengan persatuan pelajar di Mesir.Namun harapan agar semua persatuan terus berkeras dan bertegas agar usaha pendaftaran ini digagalkan agar menjadi tamparan kuat buat EM dan menjahanamkan ego mereka yang selama ini cukup bermasalah dengan pelajar Mesir. 

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir