Friday, September 2, 2011

Isu En.Khairi :Langkah baru untuk mendapat populariti


Kaherah , 31Ogos- Seorang facebooker yang menyandang jawatan atase pendidikan di Mesir telah memulakan langkah untuk mendapat gelaran baru pula iaitu "blogger". 
Mungkin makin susah untuk pelajar berurusan dengan facebooker ini kerana beliau ada tugasan baru dari KPT untuk mencatatkan segala pengalaman beliau di blog.
 


First impression apabila mahasiswa membaca blog tersebut, menzahirkan sifat childish pegawai tersebut. Mahasiswa beranggapan sedemikian kerana header yang tertera di blog beliau tertulis "PENGALAMANKU DI BUMI MESIR". Sekali pandang, seolah-olah ayat pelajar darjah 6 yang menulis blog tersebut. Mahasiswa sangka anak beliau yang mencoretkan catatan tersebut, rupanya bapa kepada 4 orang anak yang menjawat atase pendidikan di EM Mesir.
 


Blog tersebut tidak menggambarkan sikap profesional seorang pegawai, malah lebih menceritakan pengalaman peribadi beliau berada di Mesir.
 


Isu mahasiswa di cawangan Tanta yang sedang ternanti-nanti pengurusan haprak En Khairi dalam menyelesaikan pendaftaran mereka, sudah hampir setahun belajar di universiti, tetapi masih tidak didaftarkan lagi. Sedih dan malang sekali nasib 2 orang pelajar pengajian perubatan di Universiti Tanta.
 
Ibu bapa pelajar berasa lebih sedih bila mendapat tahu berita tersebut. Sudah berpuluh ribu belanja demi masa depan anak-anak mereka, akhirnya harapan yang menggunung hancur kerana sikap sambil lewa facebooker KJ. 



Facebooker KJ juga tidak diendahkan oleh rakan-rakan sekerja mereka, malah menganggap KJ sebagai liabiliti yang banyak merosakkan nama EME. Rasanya lebih baik pegawai-pegawai EME menghantar pulang KJ ke Malaysia, daripada memulaukan KJ di Mesir. Tidak dilayan dan tidak disapa oleh rakan-rakan sekerja dalam majlis-majlis rasmi mereka, para pelajar boleh lihat dengan mata kepala mereka sendiri apa yang berlaku. Jiwa pasti tertekan kalau hidup "syok sendiri", wujud pun tak dirasai, hilang pun tak dicari. Inilah kehidupan KJ di Mesir. Ada juga pegawai yang tidak mahu masuk mesyuarat gara-gara wujud KJ dalam meeting bulanan pegawai. "saya tak kan masuk meeting kalo KJ ada!!!".

Semoga pengalaman KJ menjadi pengajaran kepada pegawai-pegawai yang lain agar tidak meninggalkan tugas utama selaku penjawat awam. Jangan sibuk dengan kerja UMNO, kerja utama tercicir.
Selamat mem'blog' KJ.


Sumber :Tranungkita online

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir