Thursday, April 5, 2012

SUARA MESIR SOKONG BERSIH 3.0, TAHNIAH !


SUARA sokong BERSIH 3.0.-Presiden.
Gerakan Suara Rakyat (SUARA) hari ini menyatakan sokongan terhadap hasrat NGO Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang akan mengadakan himpunan Bersih 3.0 bagi menuntut reformasi dalam proses pilihan raya di negara kita. Pengerusinya kini,Datuk A Samad Said memaklumkan pada sidang media bahawa himpunan tersebut akan diadakan pada 28 April ini di Dataran Merdeka jam 2 petang.

SUARA melihat bahawa tindakan ini sangat selari dengan kandungan laporan minoriti yang ditolak oleh Dewan Rakyat semalam untuk dilampirkan bersama dengan laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC). Keputusan speaker yang tidak profesional bahkan dilihat berat sebelah semalam amat mengecewakan ahli MP Pakatan Rakyat.

Sehubungan itu,kita juga digemparkan dengan kenyataan Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar yang juga Naib Presiden PAS bahawa kedapatan 'task force' yang bertanggungjawab memberi taraf kerakyatan kepada warga asing bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya nanti. Lebih mengejutkan agen ini dipercayai diketuai oleh Penasihat Khas Perdana Menteri Datuk Osman Razak, Setiausaha Majlis Keselamatan Negara Datuk Tajuddin Wahab, dan Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar. 

Hasil daripada pendedahan ini, SUARA yakin bahawa isu-isu berkait dengan daftar pemilih sebagaimana yang didedahkan oleh beberapa individu termasuk dikalangan pimpinan Pakatan Rakyat sebelum ini sebagai mengukuhkan konspirasi tersebut. Tambahan pula pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) masih enggan untuk membatalkan pendaftaran 42 ribu nama pemilih yang baharu kerana tidak didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Oleh yang demikian nama-nama tersebut telah menimbulkan keraguan apabila ia tiada sebarang maklumat di dalam JPN.

Sebagai peringatan kepada seluruh masyarakat mahasiswa Malaysia di Mesir SUARA ingin mengingatkan kembali kepada kalian terhadap apakah tuntutan sebenar menerusi BERSIH sehingga ke hari ini masih belum dilunasi oleh pihak kerajaan dan SPR. Terdapat 8 tuntutan yang digariskan oleh BERSIH untuk diambil perhatian oleh kerajaan dan SPR. Tuntutan-tuntutan tersebut adalah seperti berikut :

TUNTUTAN 1 : Bersihkan senarai Pengundi.
Senarai Daftar Pemilih dibersihkan sepanjang masa oleh SPR berdasarkan prosedur yang ditetapkan. Cara pembersihan antaranya seperti berikut:

Pembersihan dengan mengeluarkan nama mereka yang telah meninggal dunia daripada senarai pengundi
Pembersihan melibatkan alamat mengikut kad pengenalan. Mengikut undang-undang pendaftaran, seseorang yang tinggal di satu-satu tempat selama tiga bulan atau lebih, harus menukar alamat tempat tinggalnya menerusi JPN. Kemudian dimaklumkan kepada SPR sebab SPR hanya mendaftar pengundi mengikut alamat dalam kad pengenalan (MyKad). Isu “pengundi hantu” yang sering ditimbulkan pembangkang ada kaitan dengan kes tempat mengundi berbeza dengan alamat tempat tinggal mengikut MyKad.

TUNTUTAN 2 : Mereformasikan Undi Pos.
Jabatan Penerangan Malaysia Perlu kepada pindaan akta di Parlimen dan bukan melalui demonstrasi.

TUNTUTAN 3 : Guna Dakwat Kekal Dalam Pilihan Raya.
Jabatan Penerangan Malaysia Pada PRU yang akan datang, SPR bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik.

TUNTUTAN 4 : Akses Media Bebas & Adil.
Jabatan Penerangan Malaysia Kerajaan tidak sekat kebebasan untuk akses kepada mana-mana media selagi mana media tersebut mengikut undang-undang dan etika.

TUNTUTAN 5 : Tempoh Berkempen Sekurang-Kurangnya 21 Hari.
Jabatan Penerangan Malaysia Boleh mengundang suasana kurang sihat dan kos yang tinggi.

TUNTUTAN 6 : Kukuhkan Institusi Awam.
Jabatan Penerangan Malaysia Sedang dilakukan melalui Program Transformasi Kerajaan.

TUNTUTAN 7 : Hentikan Rasuah.
NKRA adalah di antara tindakan kerajaan bagi menghapuskan rasuah dan perlu disokong oleh semua pihak. Sebenarnya, SPR menjalin kerjasama bestari dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membanteras rasuah pilihan raya dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk kes jenayah dan kekecohan ketika kempen.

TUNTUTAN 8 : Hentikan Politik Kotor.
Kerajaan amat peka terhadap suasana ini tetapi sering menjadi mangsa politik kotor oleh pembangkang. Tuntutan bilangan 8 ini merupakan helah pembangkang yang sering menuduh tindakan menangkap mereka yang melakukan huru-hara sebagai permainan politik kotor kerajaan. Pembangkang sebenarnya tidak mahu mereka ditangkap pada Perhimpunan haram pada 9 Julai ini lalu tuntutan ini disenaraikan.

Sekali lagi SUARA menyatakan pendirian secara jelas menyokong penganjuran BERSIH 3.0 pada 28 April ini.

Presiden,
Gerakan Suara Rakyat (SUARA) 2012.


Sumber : http://suaraonline.wordpress.com/2012/04/05/suara-sokong-bersih-3-0-presiden/

2 comments:

Dearest Esteems,

We are Offering best Global Financial Service rendered to the general public with maximum satisfaction,maximum risk free. Do not miss this opportunity. Join the most trusted financial institution and secure a legitimate financial empowerment to add meaning to your life/business.

Contact Dr. James Eric Firm via
Email: fastloanoffer34@gmail.com
Best Regards,
Dr. James Eric.
Executive Investment
Consultant./Mediator/Facilitator

Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

Post a Comment

TV Media Mesir