Monday, April 23, 2012

SELAMATKAN ZAKAT TERENGGANU

Siri 1

Tahun 2010 - Pegawai HEP Pelajar Terengganu di Mesir, Encik Ahmad Kamal bin Abdullah (bekas Adun Sura -Umno) pernah menafikan hak zakat kepada beberapa orang mahasiswa tanpa alasan munasabah serta bertindak menyusakan urusan zakat kepada mahasiswa dengan pelbagai cara. beliau juga dikhabarkan pernah mengajak mahasiswa disini untuk berpolitik.

Gambar: Encik Ahmad Kamal Bin Abdullah, pegawai HEP Terengganu di Mesir yang juga penasihat Nadi Umno Kaherah.

Apa tindakan MAIDAM kepada beliau yang jelas menyalahgunakan kuasa sebagai amir zakat yang dilantik oleh MAIDAM? Beliau dengan sewenangnya menyekat wang zakat kepada beberapa orang mahasiswa namun setelah didesak oleh mahasiswa barulah beliau besetuju untuk memulangkan kembali wang zakat tersebut.
 
Gambar : Encik Ahmad Kamal Bin Abdullah, pegawai HEP Terengganu di Mesir bergambar kenangan bersama pegawai lain dipejabat Nadi Umno Kaherah.

Tahun 2011 - Majlis taklimat persediaan mahasiswa/wi ke Mesir (Evakuasi Mesir) yang diadakan di Wisma Darul Iman telah bertukar kepada taklimat politik apabila secara jelas mencaci, mencela dan mengutuk pembangkang dengan teruk. Majlis tersebut dirangka oleh pihak MAIDAM dan Yayasan Terengganu.

MAIDAM tidak perlu menjadi pak turut kepada pihak-pihak yang berkepentingan. Bersihkan MAIDAM daripada parasit yang mencemarkan institusi penting ini !!

--------------------------------------

Petikan Akhbar :

KUALA TERENGGANU – Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) menafikan penglibatan Umno dalam setiap bentuk tindakan, termasuk keputusan dibuat berhubung pengagihan zakat kepada asnaf yang layak di negeri ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Wan Harujan Sulaiman berkata, majlis mesyuaratnya bebas membuat keputusan berlandaskan syariah dan peraturan ditetapkan, dengan pertimbangan diberi berasaskan kepentingan pengagihan zakat mengikut asnaf yang layak.

Menurutnya, keputusan itu juga mengambil kira kelulusan jawatankuasa yang berkaitan tanpa ada sebarang penglibatan daripada Umno dalam mempengaruhi setiap urusan atau keputusan yang akan dibuat oleh pihak Maidam.

Sumber: sinarharian.com.my

Siri 2

Gambar bawah : Ketua Pegawai Eksekutif MAIDAM, Wan Harujan Sulaiman

Mahasiswa yang menuntut di Mesir sentiasa diberikan pelbagai tekanan dan penafian hak sebagai rakyat Malaysia.

Isu penafian hak zakat kepada mahasiswa Terengganu tidak lekang dibicarakan oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Pelbagai pindaan syarat pemohonan dan pengurusan diperkenalkan bagi menyusahkan mereka daripada menerima wang zakat.

Zakat yang diperkenalkan oleh syariat Islam bertujuan membantu golongan yang memerlukan pertolongan termasuk asnaf fisabilillah kini seumpama lari daripada matlamat asalnya sehingga dilihat sebagai bahan mengugut terhadap mahasiswa supaya hanya mengikut telunjuk pemerintah semata-mata.

Pihak berwajib seharusnya sedar tentang peranan dan tanggungjawab mereka hanya menguruskan, mempermudahkan pengurusan zakat dan bukannya mempolitikkan hingga menjejaskan reputasi mahasiswa akibat tekanan melampau yang direka cipta.

Gambar kiri : Surat bukti penafian hak keatas mahasiswa Terengganu Mesir dibuat tanpa penjelasan walaupun dituntut beberapa kali oleh mahasiswa Mesir.

Pertimbangan dosa dan pahala harus menjadi cermin yang memelihara tindakan sejajar dengan panduan syariat Islam.

Kerajaan yang ada hari ini dilihat tidak serius membantu mahasiswa apabila tindakan dan perkara yang berlaku menimbulkan pelbagai persoalan serta tidak pula diambil peduli seolah-oleh "Membutakan Mata Dan Mempekakkan Telinga".

Rakyat Malaysia diseru agar membantu golongan mahasiswa yang akan menjadi modal insan untuk masa depan Negara kita dengan membuat pilihan yang tepat di PRU nanti.

Sekian.
Sumber maklumat ;

Facebook - Gerakan-Tuntut-Hak-Asnaf-Zakat GERTHAK
Facebook - EdisiSensasiMembongkarKebatilan " 




1 comments:

Dearest Esteems,

We are Offering best Global Financial Service rendered to the general public with maximum satisfaction,maximum risk free. Do not miss this opportunity. Join the most trusted financial institution and secure a legitimate financial empowerment to add meaning to your life/business.

Contact Dr. James Eric Firm via
Email: fastloanoffer34@gmail.com
Best Regards,
Dr. James Eric.
Executive Investment
Consultant./Mediator/Facilitator

Post a Comment

TV Media Mesir