Saturday, July 23, 2011

DESAK Sedia Buat Pertemuan Dengan Pengarah EM (JPMK)


Asslamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh.

Salam kebangkitan mahasiswa saya ucapkan kepada seluruh pendokong Gerakan Pertahan Hak Mahasiswa (DESAK).

Bagi menyanjung serta menghargai harapan besar dari seluruh mahasiswa/wi Malaysia di bumi Mesir ini terhadap usaha DESAK dalam memperjuangkan hak mahasiswa, maka gerak kerja DESAK tidak akan terhenti dengan penghantaran memorandum kepada pihak kedutaan sahaja.

Pihak DESAK dalam perbincangan bersama ahli jawatankuasanya telahpun memutuskan untuk membuat pertemuan secara rasmi dengan Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (EM), Prof. Dr. Haji Su’aidi bin Dato’ Hj. Safie dalam masa terdekat. Namun begitu sebarang temu janji masih lagi belum dibuat oleh Pihak Desak. Antara agenda utama perjumpaan tersebut,pihak DESAK ingin meminta respon Pengarah EM sendiri berhubung status pandangannya terhadap tuntutan hak mahasiswa dan beberapa kes salah laku beberapa pegawai di jabatannya.

Sehubungan dengan itu, pihak DESAK ingin mengambil kesempatan dalam pertemuan tersebut dengan melontarkan beberapa cadangan kepada pihak EM. Secara umumnya cadangan tersebut merujuk kepada beberapa luahan dan permintaan mahasiswa/wi yang menuntut di bumi Mesir ini. Di antara cadangan tersebut ialah :

1. Memohon penambahan hari bagi pengurusan visa mahasiswa di Pejabat Emigresen tempatan.
2. Memohon keperihatinan dan kebersamaan pihak pengarah dalam isu-isu mahasiswa.
3. Meningkatkan daya mutu perkhidmatan EM menerusi atase-atase yang berkaitan.
4. Meminta supaya pihak EM dapat mengurangkan karenah birokrasi dalam perkhidmatannya terhadap mahasiswa.
5. Memastikan pegawai-pegawai EM tidak mencampuri urusan politik dalam perkhidmatan mereka terhadap para mahasiswa yang ingin berurusan.

Oleh yang demikian, menjadi harapan besar bagi pihak DESAK agar dapat membuat pertemuan bersama dengan Prof. Dr. Hj. Su’aidi, Pengarah EM dalam masa terdekat ini.Pihak DESAK memohon kepada seluruh mahasiswa agar dapat melontarkan pandangan dan idea yang positif kepada pihak EM melalui DESAK supaya dapat disampaikan kepada Pengarah EM kita.

Di akhirnya pihak DESAK menyeru kepada seluruh mahasiswa-mahasiswi mahasiswa/wi agar mengekalkan momentum kebangkitan mahasiswa dalam menuntut hak mereka. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Sekian,terima kasih.

"Mahasiswa Mendepani Tuntutan Hak"

Nuruddin Zanki bin Hamzah
Pengerusi,
Gerakan Solidariti Pertahan Hak Mahasiswa (DESAK) 2011

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir