Thursday, July 28, 2011

Sokongan MPMN Terhadap PMRAM


Saya memandang serius ancaman pengharaman sebuah badan mahasiswa yang mengumpulkan seluruh anak Malaysia yang berada di Mesir di bawah Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Justeru saya menulis surat ini sebagai tanda sokongan secara peribadi terhadap PMRAM yang telah ditubuhkan sejak tahun 1930 lagi.

Tindakan ancaman seperti ini adalah tindakan yang tidak demokratik bagi menyekat idealisme dan intelektualisme mahasiswa. Semakin lama, praktik demokrasi dilihat semakin pincang. Pencabulan hak-hak asasi berlaku atas nama kezaliman dan kuasa.

Saya juga mengecam tindakan pembuangan Mohd Firdaus Madzlan yang dikenakan tindakan atas sebab menganjurkan perhimpunan BERSIH 2.0 yang disertai oleh mahasiswa-mahasiswa Malaysia di Mesir. Tindakan ini menunjukkan ketidakterbukaan dan ketidakmatangan Kerajaan Malaysia khususnya wakil Kerajaan Malaysia di Mesir dalam mendepani gerakan perubahan ke arah negara yang lebih demokratik.

Saya bersama rakan-rakan di dalam Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) sebuah badan yang mengumpulkan seluruh ahli Majlis Perwakilan Pelajar Pro-Mahasiswa dengan ini menyatakan kebersamaan terhadap PMRAM dalam memperjuangkan isu kebebasan aktivisme mahasiswa serta menolak penindasan terhadap mahasiswa Malaysia di Mesir.

Salam Perjuangan!

Sekian terima kasih


Yang Benar

Mohd Syahid b. Mohd Zaini
PRESIDEN
Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional
(MPMN)
Sesi 2010/2011

Melalui,

Masturah bt Abu Bakar
SETIAUSAHA AGUNG
Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional
(MPMN)
Sesi 2010/2011

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir