Monday, July 25, 2011

Presiden PERUBATAN Tandatangan dan Serah Memorandum DESAK


25 JULAI – Presiden PERUBATAN, saudara Syafiq bin Hamdani bersama dengan beberapa pimpinan persatuan lain seperti PMRAM, SUARA dan ABIM Mesir telah hadir ke Pejabat Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) bagi menyerahkan memorandum ‘Bantahan Pencabulan Hak Mahasiswa’ pada 21 Julai.

Pertemuan yang dipimpin sendiri oleh Pengerusi Gerakan Solidariti Pertahan Hak Mahasiswa (DESAK), Ustaz Nuruddin Zanki bin Hamzah itu telah berlangsung kira-kira pada pukul 10 pagi dengan sejumlah mahasiswa turut hadir sama sebagai tanda sokongan.

Presiden PERUBATAN sebelum itu telah menandatangani memorandum tersebut pada Malam Majlis Solat Hajat anjuran DESAK yang turut bersetuju untuk pihak Education Malaysia (EM) agar mengkaji semula tindakan yang telah dikenakan ke atas mahasiswa yang menyertai himpunan BERSIH di Mesir baru-baru ini.

Tuan Presiden ketika ditemui berkata, “PERUBATAN telah dijemput oleh DESAK untuk turut sama bersuara dalam isu ini dan pimpinan PERUBATAN sebulat suara bersedia untuk sama-sama membela hak mahasiswa yang telah dinafikan serta dikenakan tindakan yang kurang professional oleh pihak berwajib yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga kebajikan pelajar di Mesir”.

“Selaku mewakili barisan pimpinan PERUBATAN saya mengharapkan pihak berwajib dapat kembali memainkan peranan secara professional dalam membela mahasiswa yang terancam dan bukan sebaliknya. Kita berharap segalanya akan kembali pulih seperti sediakala”, ujar beliau lagi

Sumber : Perubatan.org

0 comments:

Post a Comment

TV Media Mesir